iyi niyet

İnternet evet şahane bir kaynak, her şeye anında ulaşabilmek falan filan ama bir o kadar da bilgi çöplüğü.

Geçenlerde, kadınlar için yapılmış bir sitenin sahibinden mail geldi. Her halinden otomatik olduğu anlaşılan maili yazan, "tek başına gayretle kurduğu", "tamamen kendi çabalarıyla oluşturduğu" sitesinden bahsediyor, "destek" istiyordu ve "olumlu olumsuz tüm görüşlerimize açık olduğunu" ekliyordu. Siteye baktığımda evet ciddi bir emek vardı, içeriği oluşturmak için internetteki havuzdan fazlasıyla yararlanılmış ve kopyala yapıştır yapılmış. Sahiden uzun bir mesai, ona diyecek yok.

Buna bir şey demiyorum çünkü alıştık, internette birileri bir şeyler üretiyor, birileri okuyor faydalanıyor, bir kısım ile kopyala yapıştır yapıyor. Kaynak gösterilmemiş ama yine de iyi niyetle sahiplerinden izin almış olduğunu varsayıyorum.

Ama bir de söz konusu sağlıksa ve ekstrem diyetler dahası kritik hastalıklar üzerine önemli tavsiyelerse, dikkatli olmak gerek. Kilo konusunda, sözde kliniğinde bir hasta kaybeden şaibeli bir "uzman"ın tavsiyelerini barındırmasını geçtim, ms için bile çözümler var. Bu "ha bizim komşu da başı ağrıdığında onu içiyor bak söyliyim de yaz onu alırsın" kadar ciddi bir cehalet. Ama daha tehlikelisi. Diplomasız doktorluk. Böyle bir içerik oluşturup "biz kimiz" bölümü koymamak ve sonra eleştirildiğinde, "10 kişilik gece gündüz çalışan bir ekip"ten bahsetmek... "Daha iyisini sen yap" demek... Hayır yapamam ben tıp okumadım ki, sağlık konusunda bilir kişi değilim ki bir "bilgi bankası" oluşturayım. Hayat üniversitesi bitirilerek tıbbi tavsiyeler verilebiliyor olsaydı, kaç yıl eğitim artı uzmanlık falan, ne uğraşıcak herkes Dr. Google'a sorardı.

E bu arada, hani tek başına, gayret, eleştiriye açık olmak, iyi niyet, kadın, destek, link kardeşliği falan?

Çok bir şey istemedim ki. Ne bileyim ufak bir not, "bu bilgiler herkes için uygun olmayabilir. Uygulamadan önce doktorunuzua danışın" veya "bu diyet şeker hastaları ve hamilelere tavsiye edilmez. Doktorunuza danışın" ya da "dikkat bunlar sadece öneridir" gibi. Hani ilkokulda vardı ya, ilk yardımla ilgili, bi kaç madde son madde hep şeydir; "en yakın hastaneye"... Onun gibi. Nasıl bir özgüven bu, böyle bir şey yapsam hipokrat kabusum olur benim, bu insanların hiç rüyasına girmiyor mu?

Sadece biraz özen. Biraz saygı. Sadece. İnanın zor bir şey değil.


Ps: Bu arada, "iyi yapılmış" işler yok mu? Var. Bkz: http://www.hamaratdiva.com/ Emek, düzen, bilgi, paylaşım, gerçek insanlar, kadınca haller, sahici bir mesai, ciddiyet, gerçek tavsiyeler... Güvenle ve böyle bir talepleri olmadıkları halde "linkini paylaşmak" isteyeceğim bir site. Yolları açık olsun.

10 yorum:

ELÇİN'İN YERİ dedi ki...

ms in kıyısından dönmüş biri olarak sana yürekten katılıyorum

n@zo dedi ki...

çok yaşa Mermaid!
Ben o siteyi ekleme yanlışında bulundum bir süre önce ama ertesi gün kaldırdım; söylediğin sebeplerden ötürü.. Bir de beni ekle demek en sinir olduğum şeylerden biriydi, neden eklediysem artık.. hemen döndüm neyse ki..

yass dedi ki...

geldı o maıl cok komık sayfası kadar kendısını de copy paste! ne garıp ıstekler, ne garıp ısler ve ne garıp ınsanlar var yahu

Hesionka dedi ki...

o otomatik mail bana da geldi. sayfaya bir bakıp kapattım ve maili sildim...

herkesin kendini her konuda uzman, bilirkişi ilan ettiği ülkemde bu tip kafa karıştırıcı sitelerden bolca var, yeni bir tanesinin kime ne faydası olacak acaba?? 10 kişilik copy paste ekibini de çok merak ettim doğrusu :D

istediği kadar reklam alamayınca kapanır gider zaten...

deryik dedi ki...

sabırla sayfalarca açıklama yaptım, niye böyle olmazı anlattım, uyardım filan. gayet kibarca. ama tabii ki yanıt gelmedi. "haydi bastır şak şak şak" yazsam gelirdi, o ayrı.

bu hikayedeki mal da benim işte :P

Tanya's dedi ki...

Aaa benim haberim bile yok..ama bildiğim tek şey...her tedavi..her sağlık çözümü kişiye özeldir ....bak ben ayda bir kaldırıp popomu diyuetisyenime..jinekoloğuma..dişcime gidiyorum..yoksa yaşasın Dr.Google demekte vardı..hem param da cebimde kalırdı..aman diyeyim...bilgiye evet ama çöplüğe hayır..

deryik dedi ki...

buraya püskürmeyi uygun gördüm, "çok uzaktan bi misafir olarak, bana sadece iyi niyetle, gözden geçirmenizi önermek düşer. çalışmalarınızda başarılar," diye biten bir mailin neresinde hakaret görmüşlerse, lütfen anlatsınlar.

HamaratDiva dedi ki...

Mermaid,
Öncelikle teşekkür ederim... bizimle ilgili söylediklerin için, gururlandım tüm emeği geçenler adına.
Kişiye özel olmayan bir mail, sanırım pek çok blogcuya ulaştırılmış... bu tavırlar yanlış... bizi tavsiye et! ediyim de neye göre, neden???
özellikle sağlık, çocuk ve eğitim gibi hassas konularda konunun uzmanları ile ortak çalışılmalı, onların tavsiyelerine kulak verilmeli diye düşünüyorum ve seninle aynı fikirdeyim... hop ben yaptım oldu, ne verirsem alırlar nasılsa zihniyetinin artık geçersiz olduğunu anlamalı insanlar.

zeya dedi ki...

ben mailden anladım reklam koktuğunu siteye girmedim bile. internetten kısa yoldan köşeyi dönme fikri cazip geliyor benceee :):):)

Haydins dedi ki...

Çok samimiyetsiz geliyor bana da beni ekle beni tanıt gibi şeyler..İyi şeyler yapıyorsan zaten fark ediliyorsun aradan sıyrılıyorsun !!
Sen yinede vaktini harcayıp incelemişsin ve bir istekte bulunmuşsun buna rağmen saygısızlık yapıldıysa ayıp!!